12.03.2014 16:17

Kayıp Malezya uçağı

Bu sorulara yanıt aranıyor

BU SORULARA YANIT ARANIYOR



Malezya Havayolları'na ait 239 kişi taşıyan yolcu uçağının radar ekranlarından buharlaştığı günden bu yana kayıp uçağın akıbetiyle ilgili neredeyse hiçbir sonuca varılamadığı gibi, her geçen gün karmaşıklaşan durum yanıt bekleyen çok sayıda soru yarattı.



UÇAK ROTASINDAN ŞAŞTI MI?

Malezya hava kuvvetleri komutanı Pazar günü yaptığı açıklamada, uçağın rotasını terk ettiği iddiasını ortaya attı. Rodzali Daud isimli General, muhtemel bir U-dönüşünün sivil radar tarafından tespit edildiğini de söyledi.

Malezya'da yayımlanan Berita Harian gazetesine göre, General Daud dün akşam bu konudaki sözlerini daha öteye taşıyarak, uçağın planlanan rotasından çıkıp yüzlerce mil ilerleyerek ulaştığı Malakka Boğazı'nda askeri radar tarafından tespit edildiğini kaydetti.

Ancak, aynı General, bugün sabah yaptığı açıklamada, gazetelere yansıyan ifadeleri hiç kullanmadığını ve haberlerin tamamen hatalı olduğunu iddia etti.

Vietnam ise, en baştan beri MH370 sefer sayılı Boeing 777'nin kendi hava sahasına yaklaşmakta olduğu sırada radardan kaybolduğu tezini koruyor.

Tüm bu karmaşa içinde, Malezya'nın arama çalışmalarını Malakka Boğazı'na doğru kaydırması ve bunun nedeni hakkında izahatte bulunmaması dikkat çekiyor.



NE ZAMAN KAYBOLDU?

Malezya Havayolları, Cumartesi günü yerel saatle 7.30'da yayımladıkları mesaj vasıtasıyla gece saat 2.40'ta uçakla bağlantının kesildiğini ilan etti. Ancak, Malezyalı hükümet yetkilileri, daha sonra düzenledikleri basın toplantılarında irtibatın kalkıştan yaklaşık bir saat sonra, saat 1.30 civarında koptuğunu ifade ediyor.



Hükümet yetkililerinin verisi göz önüne alındığında, Boing 777'nin o zaman diliminde Vietnam hava sahasına yaklaşıyor olması gerekli.

Ancak, Malezya Havayolları'nın verisi baz alınırsa, uçağın kalkıştan 2 saat sonra Vietnam hava sahasına çoktan girmiş, yahut rotasından şaşarak başka bir yönde 70 dakika boyunca ilerlemiş olması gerekiyor. Bu durumda, garip biçimde yalanlanan Malakka Boğazı ifadeleri doğru olabilir.



UÇAK NEREDE ARANIYOR?

Uçağın kaybolduğu gün Vietnam donanması Güney Çin Denizi'ndeki karasuları ve Tayland Körfesi'nde arama başlattı. Tou Cho adası civarına odaklanan Vietnam, halen bu bölgeyi merkez alarak arama sahasını genişletiyor.

Malezya tarafı ise uluslararası sularda başladığı arama çalışmalarının merkezini neredeyse her gün değiştirdiğini ilan etti. Bu tutum, medya ve kamuoyunda güvensizlik yaratırken, uçakta 154 vatandaşı bulunan Çin'in Malezya'ya çabaları yoğunlaştırma uyarısında bulunduğu belirtiliyor.



ENKAZ PARÇASI BULUNDU MU?

Deniz trafiğinin son derece yoğun olduğu Güney Çin Denizi ve Malakka Boğazı'nda defalarca uçağa ait olabileceği düşünülen çeşitli parça ve yağ tabakalarına rastlandı. Fakat, bunlar kimi zaman bir tahta parçası, kimi zaman bir gemi atığı çıktı.

Neticede, 239 kişi taşıyan uçağın gövdesi bir yana, küçücük bir parçasına dahi geride kalan beş gün boyunca ulaşılamadı.



TERÖR SALDIRISI OLABİLİR Mİ?

Uçağın kaybolmasının ardından yolcu listesindeki isimleri tek tek incelemeye alan istihbarat birimleri, iki yolcunun Tayland'ta çalınan Avusturya ve İtalyan pasaportlarını kullanarak uçağa bindiğini tespit etti. İnterpol tarafından doğrulanan bilgi terör ihtimalini öne çıkardı.

Ancak, dün itibariyle Malezya ve ABD'li yetkililer, söz konusu iki yolcunun Avrupa'ya yerleşme amacı taşıyan sığınmacılar olduğunu kaydetti. Terör saldırısı ihtimali halen dışlanmasa da, talihsiz sığınmacıların üzerindeki terör şüphesi kalkmış gibi görünüyor.



UÇAĞA BİNMEYEN YOLCULAR VAR MI?

Günlük basın toplantılarında sık sık boy gösteren Malezya Sivil Havacılık Müdürü Azharuddin Rahman, Pazartesi günü yaptığı konuşmada, biniş kaydı yaptıran beş yolcunun kabine giriş yapmadığını söyledi. Çelişkili açıklamalarıyla gündeme gelen Rahman, bu yolculara ait bagajların kurallar gereğince uçaktan çıkarıldığını da vurguladı.

Ancak, Malezya Emniyet Genel Müdürü Halid Ebu Bekir, bir gün sonra bu bilginin aksini öne sürdü. Ebu Bekir'e göre, kayıt yaptıran tüm yolcular uçağa bindi.

Malezya Havayolları tarafından bu açıklamadan bir saat sonra yayımlanan bilgi notunda ise, rezervasyonu bulunan dört yolcunun biniş kaydı yaptırmadığı kaydedildi.



BALOTELLİ'YE Mİ BENZİYORLAR?

Malezyalı yetkililerin birbiriyle çelişen açıklamaları özellikle yolcu yakınları arasında öfkeye neden olurken, Sivil Havacılık Müdürü Rahman kamuoyunda tepkiye yol açan bir açıklamaya daha imza attı. Rahman, uçağa çalıntı pasaportla binen yolcuların uyruğunu açıklamayı reddederken, şüpheli yolcuların Gana asıllı ünlü İtalyan futbolcu Mario Balotelli'ye benzediğine işaret etti.

Rahman'ın ten rengiyle vatandaşlık arasında kurduğu bağ sosyal medyada ırkçılık tepkisi çekti. Malezya Ulaştırma Bakanlığı'nca yayımlanan bildiride, söz konusu ifadenin ardında 'kötü niyet' aranmaması istendi.

Bu arada, şüpheli yolcuların fotoğrafları yayımlandı, iki İranlının Balotelli'ye benzeyip benzemediği anlaşılamadı.



İNGİLİZ BASINI: 'İRAN'IN PARMAĞI MI VAR?'

Bazı İngiliz gazeteleri İran'ın Malezya uçağının kaybolmasında parmağı olabileceğini ima ettiler.

The Daily Telegraph gazetesi, Maleya uçağının kaybolmasının teröristlerin işi olup olmadığını araştırırken, İngiltere'nin en büyük uçak terör olayı olan Lockerbie saldırısını yapanların Suriye'de üslenen radikal bombacılar olduğu iddiasını birinci sayfadan “İran'ın Lockerbie Bombacıları" manşetiyle işledi. Dört yeni şüphelinin resimlerinin yayınlandığı haberde Malezya uçağının kaybolmasında da İran parmağı olabileceği iddialarını yazıldı.



Daily Mirror gazetesinin birinci sayfadan “Kaybolan Jetin İran Bağlantısı" manşetli birinci sayfa haberinde MH370 sefer nolu uçakta sahte pasaportlarla uçan iki şüphelinin İranlı oldukları vurguladı. Bu iki İranlı'nın Almanya'ya sığınmak için İran'dan Malezya'ya geldileri belirtildi.

Gazeteler Maleya uçağının pilotlarının kokpitte güzel kadınlarla çekilmiş bazı fotoğraflarını yayınladı.




Sadi KAYMAZ - Faruk ZABCI (DHA)