Geri Dön
Gündem TEDMEM raporu: Türkiye'deki öğrenciler hayatı daha anlamlı buluyor

TEDMEM raporu: Türkiye'deki öğrenciler hayatı daha anlamlı buluyor

Türk Eğitim Derneği Düşünce Kuruluşu (TEDMEM), Türkiye'deki öğrencilerin duygularına, yaşama bakışlarına, başarısızlık korkularına, okullarına yönelik aidiyetlerine ilişkin rapor hazırladı. Raporda, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) ülkelerine kıyasla Türkiye'de öğrenim gören öğrenciler hayatı daha anlamlı bulurken, başarısızlık korkusunu daha çok yaşadığı belirtildi.

TEDMEM raporu: Türkiye'deki öğrenciler hayatı daha anlamlı buluyor

TEDMEM'den yapılan yazılı açıklamada, 2018 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PİSA) sonuçlarından yola çıkarak, raporun hazırlandığı belirtildi. Raporda, Türkçe-Türk Dili ve Edebiyatı dersi öğretmenlerinin coşkusuna ilişkin öğrenci görüşlerinin okul türlerine göre nasıl değiştiği kaydedilerek, "Fen Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi ve Anadolu İmam Hatip Lisesi için ortalama öğretmen coşkusu indeksi pozitiftir. Buna göre, bu okul türlerindeki öğrenciler OECD ortalamasındaki ve diğer okul türlerindeki akranlarına kıyasla Türkçe/Türk Dili ve Edebiyatı dersi öğretmenlerini daha coşkulu algılamaktadır. Öğretmen coşkusu indeksi ortalamasının negatif olduğu okul türleri Anadolu Lisesi, Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi ve Çok Programlı Anadolu Lisesidir" ifadeleri yer aldı.

'ZORBALIĞA DAHA AZ MARUZ KALMAKTADIR'

Raporda, öğrencilerin zorbalığa maruz kalma durumunun Türkiye'de okul türlerine göre değiştiği incelendi. Zorbalığa maruz kalma indeksi ortalamasının pozitif olduğu okul türleri 0,03 ile Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ve 0,02 ile Çok Programlı Anadolu Lisesi olduğu belirtilerek, "Zorbalığa maruz kalma indeksi ortalamasının negatif olduğu okul türleri Fen Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi, Anadolu Lisesi ve Anadolu İmam Hatip Lisesidir. Bu okul türlerindeki öğrenciler OECD ülkelerindeki ortalama bir öğrenciye kıyasla zorbalığa daha az maruz kalmaktadır. Ayda en az birkaç kez diğer öğrenciler tarafından fiziksel şiddete maruz kaldığını ifade eden öğrenci oranının en yüksek olduğu okul türü yüzde 11,6 ile mesleki ve teknik Anadolu lisesi, en düşük olduğu okul türü ise yüzde 2,6 ile sosyal bilimler lisesidir" denildi.

'OKULA AİDİYET HİSSİ DAHA DÜŞÜK'

Öğrencilerin okula aidiyet hissinin okul türlerine göre incelendiği raporda, şu ifadelere yer verildi:

"Tüm okul türleri için okula aidiyet hissi indeksi negatiftir ve -0,07 (Fen Lisesi) ile -0,28 (Çok Programlı Anadolu Lisesi) arasında değişmektedir. Buna göre, okul türü farketmeksizin Türkiye’deki öğrencilerin OECD ortalamasındaki bir öğrenciye kıyasla okula aidiyet hissi daha düşüktür. Okula aidiyet hissi indeksi ortalamasının en yüksek olduğu fen lisesinde dahi her beş öğrenciden biri ‘kendimi aykırı ve okula ait değilmiş gibi hissederim’ ifadesi için katılıyorum seçeneklerinden birini işaretlemiştir"

'TÜRKİYE'DEKİ ÖĞRENCİLER HAYATI DAHA ANLAMLI BULUYOR'

Öğrencilerin yaşam memnuniyetinin ve hayatın anlamına ilişkin görüşlerinin okul türlerine göre nasıl değiştiği incelenen raporda, "Tüm okul türlerinde öğrencilerin yarısından fazlası yaşamından memnun olmadığını belirtmiş ve ortalama puan memnuniyet düzeyinin (7-10 arası) altında kalmıştır. Hayatın anlamı indeksi ortalaması tüm okul türleri için pozitiftir ve 0,08 (Çok Programlı Anadolu Lisesi) ile 0,28 (Anadolu İmam Hatip Lisesi) arasında değişmektedir. Buna göre, okul türü fark etmeksizin Türkiye’deki öğrenciler OECD ortalamasındaki bir öğrenciye kıyasla hayatı daha anlamlı bulmaktadır" denildi.

'BAŞARISIZLIK KORKUSUNU DAHA GÜÇLÜ HİSSEDİYOR'

Raporda, öğrencilerin öz yeterlik algısının ve başarısızlık korkusunun okul türlerine göre nasıl değiştiği kaydedilerek, "Tüm okul türleri için öz yeterlik indeksi pozitiftir ve 0,13 (Çok Programlı Anadolu Lisesi) ile 0,51 (Fen Lisesi) arasında değişmektedir. Türkiye’de tüm okul türlerinde ortalama başarısızlık korkusu indeksi pozitiftir ve 0,15 (Çok Programlı Anadolu Lisesi) ile 0,38 (Anadolu lisesi) arasında değişmektedir. Buna göre, Türkiye’deki öğrenciler OECD ortalamasındaki bir öğrenciye kıyasla başarısızlık korkusunu daha güçlü hissetmektedir. Tüm okul türlerinde, yaklaşık her üç öğrenciden ikisi 'başarısız olduğum zamanlarda, diğer kişilerin hakkımda ne düşündüklerini merak ederim' ifadesi için katılıyorum seçeneklerinden birini işaretlemiştir" ifadeleri yer aldı.