Bakan Uraloğlu: Bölünmüş yol ağımızı 29 bin 787 kilometreye çıkardık
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, "2002 yılında 6 bin 101 kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağımızı 29 bin 787 kilometreye çıkardık. İnşallah bu sene sonu itibarıyla bunu 30 bin kilometreye tamamlayacağız. Sayın Cumhurbaşkanımızın 15 bin kilometre bölünmüş yol hedefini, 'bunu nereye yapacaksınız' diyen insanlara buradan sesleniyorum. Bakın ilk 15 bini bitirdik, ikinci 15 binde çalışmalarımız devam ediyor" dedi.
Bursa'ya gelen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yapımı tamamlanan Doğancı Tüneli'nin açılışına katıldı. Bakan Uraloğlu'na Bursa Valisi Erol Ayyıldız, AK Parti Bursa milletvekilleri Mustafa Varank, Osman Mesten, Mustafa Yavuz, Emine Yavuz Gözgeç, Ak Parti Bursa İl Başkanı Davut Gürkan, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Başkanı İbrahim Burkay ve vatandaşlar eşlik etti. Törende konuşan Bakan Uraloğlu, "Şu anda Bursa'yı Orhaneli üzerinden Balıkesir-Kütahya Devlet Yolu'na bağlayan yol üzerinde bulunduğumuz 89'uncu kilometrede, Bursa'nın iç kesimlerle olan bağlantısını sağlaması bakımından önemli bir güzergah. Ve sıklıkla tercih edilen yolumuz her gün ortalama 9 bin araç tarafından kullanılıyor. Bu yol, Orhaneli ve Keles'in su kaynaklarının, mermer ocaklarının lojistiği ve bölgenin iç kesimlerle bağlantısı için de hayati bir öneme sahip. Ancak özellikle kış aylarında Doğancı Barajı yolunun dik ve virajlı yapısı, sürücüler için ciddi zorluklar oluşturuyordu" dedi. Doğancı Tüneli Projesi'ni bu kapsamda hayata geçirdiklerini söyleyen Uraloğlu, "Toplam 3,2 kilometre uzunluğunda, 2,7 kilometresi tek yol standardında bitümlü sıcak karışım kaplama olan bu yolun projesini tamamladık. 2,344 metre uzunluğunda tek tüplü Doğancı Tüneli'yle birlikte 220 metre uzunluğunda bir viyadük ve bir hemzemin kavşak inşa ettik" diye konuştu.
'İLMEK İLMEK İŞLEDİĞİMİ TÜNELLERDEN BİRİSİ'
Bakan Uraloğlu, "Doğancı Tüneli sadece bir mühendislik harikası değil, aynı zamanda Orhaneli ve Keles'in geleceğine açılan bir kapıdır. Ben inşaat mühendisiyim. Bundan önceki görev yerim olan Karayolları Genel Müdürlüğü görevimde de bu tünele gelmiştim. Bu tünel mühendislik anlamında gerçekten bir mühendislik eseri ve Türkiye'deki en zor tünellerden birisi olduğunu söylemek isterim. Zorluktan biz şunu kastederiz. Eğer bir tüneli kayalarla delip patlatıyorsanız, en kolay tünel odur. Ama böyle 'gıdım gıdım' deriz ya, santim santim kazıyorsanız; çok kolay kazılması olduğu halde zor oluyor. Onun için de burası santim santim kazdığımız, ilmek ilmek işlediğimiz tünellerden bir tanesidir. Türkiye'deki en zor 5 tünelin arasındadır. O yüzden burada gerçekten bir mühendislik ve işçilik eseri ortaya konmuştur. Onun için ben arkadaşlarıma, firmamıza bu anlamda sizlerin huzurunda teşekkür ediyorum" dedi.
'TOPLAM 353 MİLYON LİRA TASARRUF SAĞLAYACAĞIZ'
Tünel sayesinde zorlu şartlarda geçilen dik ve virajlı yolları ortadan kaldırıp güzergahtaki trafik güvenliğini artırarak, konforlu ve güvenli yolculuk tesis ettiklerini ifade eden Uraloğlu, "Proje, bölgede ticaretin ve turizmin daha da canlanmasına, bölgenin kalkınmasının önünü açarak insanımızın yaşam kalitesini inşallah yükseltecek. Tünelimiz sayesinde mevcut Doğancı Barajı geçişini 1,6 kilometresi kısaltarak, bu kesimdeki seyahat süresini 15 dakikadan 3 dakikaya düşürdük. Bu sayede, zamandan 324 milyon lira, akaryakıttan 29 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 353 milyon lira tasarruf sağlayacağız. Bu da buraya harcadığımız paranın birkaç içerisinde amorti edilmesi demektir. Karbon salınımını yıllık 1725 ton azaltarak Bursa'nın eşsiz doğasını koruyacağız. Ayrıca tünelin giriş ve çıkış portallerine 10 bin adet ağaç ve peyzaj bitkisi diktik. Tünel içerisinden drene edilen geri dönüşüm suyuna damlama sulama sistemi kurarak çevreci bir yaklaşım sergiledik. Böylece, Bursa'nın yeşil dokusunu koruma misyonumuza sadık kalarak, sürdürülebilir bir geleceğe katkı sağladık ve bu eşsiz şehri nesiller boyu yaşatacak bir miras bıraktık" diye konuştu.
'GELECEĞİ GÖRMEK BÖYLE BİR ŞEY'
Son 23 yılda Türkiye'nin dört bir yanını yüksek standartlı yollarla donattıklarını söyleyen Abdulkadir Uraloğlu, "2002 yılında 6 bin 101 kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağımızı 29 bin 787 kilometreye çıkardık. İnşallah bu sene sonu itibarıyla bunu 30 bin kilometreye tamamlayacağız. Sayın Cumhurbaşkanımızın 15 bin kilometre bölünmüş yol hedefini, 'bunu nereye yapacaksınız' diyen insanlara buradan sesleniyorum. Bakın ilk 15 bini bitirdik, ikinci 15 binde çalışmalarımız devam ediyor. Geleceği görmek tam da böyle bir şeydir. Zorlu coğrafyalarda, yüksek dağları ve derin vadileri aşarak, doğaya meydan okuyan köprü ve tünellerle güvenli ve konforlu ulaşım sağladık. 2002'ye kadar 80 yılda sadece 50 kilometre tünel inşa edilmişken, biz bu uzunluğu 815 kilometreye çıkardık. 15 kattan biraz daha fazla arttırmış olduk. Uç uca eklediğimizde Bursa'dan soluksuz bir şekilde, neredeyse Adana'ya uzanan adeta bir yer altı köprüsüyle gidebiliriz diyebiliriz" dedi.
BURSA'YA YÖNELİK YATIRIMLAR
Bursa'ya yönelik yatırımlara da değinen Uraloğlu, "Marmara ve Ege bölgeleri arasında uzanan gelişmiş otoyol ve bölünmüş yol güzergahında geçiş noktası olan şehrimiz, her geçen gün büyüyor. Bu nedenle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak Bursa'nın şehir merkezi, ilçeleri ve çevre illerle ulaşım standardını yeni ulaşım yatırımlarıyla güçlendiriyoruz. 2002 yılından bu yana Bursa'nın ulaşım ve iletişim altyapısına yaklaşık 267 milyar lira yatırım gerçekleştirdik. Bölünmüş yol uzunluğunu 195 kilometreden 610 kilometreye, bitümlü sıcak karışım kaplama yol uzunluğunu 148 kilometreden 804 kilometreye çıkardık. Hiç tüneli yoktu, yaklaşık 15,5 km uzunluğunda 6 adet tünel inşa ettik. İstanbul-Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, Bursa Çevre Otoyolu, Bursa-Eskişehir-Ankara Yolu, Bursa-Karacabey Yolu, Bursa-Mudanya gibi nice güzergahı bölünmüş yol olarak tamamladık. İznik Çevre Yolu'nu açtık. Bugün itibarıyla da Çalı, Erenler-Harmancık, Dursunbey-Tavşanlı, Mudanya Gemlik Yolları gibi 18 kara yolu projesinde yapım çalışmalarına devam ediyoruz" diye konuştu.
'201 KİLOMETRE UZUNLUĞUNDA TREN HATTIMIZI İNŞA EDİYORUZ'
Bakan Uraloğlu, "Bursa'nın ulaşım ağını ulaşımın tüm modlarıyla birlikte geliştiriyoruz. 201 kilometre uzunluğunda ve 8 istasyondan oluşan Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Hızlı tren hattımızı inşa ediyoruz. 106 kilometrelik Osmaneli-Bursa kesimini 2026 yılı içinde, 95 kilometrelik Bursa-Bandırma arasını ise 2028 yılında işletmeye açmayı hedefliyoruz. Bursa'da devam etmekte olan önemli ulaşım projelerimizden biri de Emek-YHT Gar-Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistem Hattı kısa adıyla Şehir Hastanesi Metrosu'dur. Saatte 88 kilometre tasarım hızı ile günlük 410 bin yolcuya hizmet verecek. İnşallah bu projemizi de 2026 yılı içinde Bursalıların hizmetine sunmuş olacağız" dedi.
Bakan Uraloğlu'nun konuşmasının ardından kurdele kesim töreni sonrası tünel hizmete girdi.
‘BURSA ÇEVRE YOLU ARTIK YETERLİ DEĞİL’
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Doğancı Tüneli’nin açılışının ardından ‘Raylı Sistemler-Hızlı Tren Koordinasyon Toplantısı’na katılmak için yapımı devam eden Bursa Hızlı Tren Gar Binası’na geçti. Burada, çalışmalara ilişkin bilgi alan Bakan Uraloğlu, gazetecilere yaptığı açıklamada devam eden projeleri takip edeceğini söyledi. Devam eden yaklaşık 18 projeleri bulunduğunu belirten Bakan Uraloğlu, "Yine burada Bursa’da yakından takip edilen, gündem olan bir başka önemli kara yolu projesi de İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu’ndaki Bursa Çevre Yolu, artık yeterli değil. Oradaki günlük trafik sayıları 100 binleri geçmiş durumda. Dolayısıyla orada Kuzey Çevre Otoyolu projemizi devam ettiriyoruz. Proje çalışmalarına başlamıştık. Bir aksilik olmazsa projesini önümüzdeki sene bu zamanlarda bitirmiş olacağız ve ardından yapım sürecini başlatacağız. Dolayısıyla transit trafiğin büyük bir bölümünü, özellikle İstanbul-İzmir istikametindeki trafiğin bir bölümünü ve Ankara’dan gelen trafiğin de belli bir noktadan alarak inşallah halihazırdaki Çevre Yolu'nu, otoyol geçişini daha çok iç trafiğin kullanmasına imkan sağlamış olacağız” dedi.
‘106 KİLOMETRELİK YHT İNŞAAT ÇALIŞMALARINI BİTİRİP TESTLERE BAŞLIYORUZ’
Yüksek Hızlı Tren Garı’nda, yetkililerden teknik bilgileri aldıklarını söyleyen Bakan Uraloğlu, "Hem metro ve hafif raylı sistemle hem de yüksek hızlı trenle ilgili süreçleri yakından takip ediyoruz. Bizim daha önce yaptığımız açıklamada, 2026 yılının ilk çeyreğinde bulunduğumuz yere kadar yaklaşık 106 kilometrelik bölümün inşaat çalışmalarını bitirerek, artık test süreçlerine, elektro-mekanik ve sinyalizasyon gibi çalışmalara başlamaktı. Geçtiğimiz süre içerisinde de bu program çerçevesinde çalışmalarımızı yürütüyoruz. Yani biz öncelikle 2026 yılının bu aylarında buranın hizmete açılmasıyla ilgili bir noktaya gelmiş olacağız ve bunu hizmete sunma gayreti içerisinde olacağız ki bir aksilik de gözükmüyor. Yani 2026’nın ortalarında biz burayı bitirmiş olacağız. Devamını inşallah 2028 yılı olarak elbette orada koruma alanları, tüneller vesaireler var, onları da takip ediyoruz. Önemli bir aksilik olmazsa 2028 yılı da orası için hedefimizdir” diye konuştu.
‘EMEK YHT GAR İSTASYONU ÇALIŞMALARINA DEVAM EDİYORUZ’
Gazetecilere yaptığı açıklamada, Bursa için hafif raylı sistem ile ilgili gerekli tespitleri yaptıklarının altını çizen Bakan Uraloğlu, “Bizim Bursa Uludağ Üniversitesi ile depo sahası arasında yaklaşık 1200 metrelik bir alan vardı. Burayı projeye sonradan ilave ettik. Bunu üniversite ile depo arasında bağlantıyı sağlamış oldu. Yine aynı şekilde devam eden Emek-Şehir Hastanesi arasındaki yaklaşık 4 bin 900 metrelik hatta da çalışmalar devam ediyoruz. Buradaki çalışmaları da inşallah 2026 sonuna kadar bitirmeyi istiyoruz. Ama bu hafif raylı sistem ve metronun bulunduğumuz Yüksek Hızlı Tren Gar İstasyonu'na kadar olan bölümü, yine yılın ilk yarısında veya ortalarında bitirerek bu entegrasyonu sağlamış olacağız. Yine burada bir kara yolu ve bağlantısını da araçlarıyla kullanacak olan vatandaşlarımız için Karayolları Genel Müdürlüğümüz ve Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğümüz ile planladık. İnşallah onun yapı sürecini de önümüzdeki günlerde başlamış olacağız” ifadelerini kullandı.
‘BBB’NİN PROJEYİ YAPIP BİZE TESLİM ETMESİNİ BEKLİYORUZ’
Bursa Uludağ Üniversitesi ile Görükle arasındaki metro bağlantı hattıyla ilgili de açıklama yapan Bakan Uraloğlu, “Burada bir başka çözmemiz ve yapmamız gereken konu, üniversite ile Görükle arasındaki yaklaşık 5,5 kilometrelik bir bağlantının yapılmasıdır. Burada biz geçmişte Bursa Büyükşehir Belediyesi ile bunu ortaklaşa ya da iş birliği ile yapma konusunda mutabık kalmıştık. Şimdi burada biz Büyükşehir Belediyesi’nde bu 5,5 kilometrelik raylı sistemin projesinin yapılarak bize teslim edilmesini, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne teslim edilmesini bekliyoruz. Çünkü protokolün gereği buydu. Biz de yapımını zaten üstlenmiştik. Yapımla ilgili çalışmalarımızı biz planladık. Ama proje bitecek ki biz onlara başlayabilelim. Dolayısıyla Bursa Büyükşehir Belediyesi'nden beklentimiz budur. Arkadaşlarımız kendileriyle görüşme halinde. Ne kadar hızlandırırsalar, Bursa’ya bu hizmeti o kadar kısa zamanda kavuşturmuş oluruz. Dolayısıyla biz Bursa’da, ulaşımın her noktasında elbette kara yolu, demir yolu, yüksek hızlı tren hattı, hafif raylı sistem ve metro karmasıyla beraber projelerimizi yakından takip ediyoruz. İnşallah bu projeleri, sizlere söylediğimiz tarih dilimlerinde bitirerek Bursa'mızın hizmetine açmış oluruz” diye konuştu.
‘BASRA KÖRFEZİ'NDEN ÜLKEMİZE KALKINMA YOLU KORİDORU GELECEK’
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Merinos Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi’nde AK Parti Teşkilatı Akademisi’nde sunum yaptı. Konuşmasında, Kalkınma Yolu'nun çok önemli olduğunu ifade eden Bakan Uraloğlu, "İsrail ile İran arasındaki savaşta 'Hürmüz Boğazı kapatılırsa ne olacak?' denildi. Böyle bir koridor elimizde olursa Hürmüz Boğazı'nın kapatılma riski, bizleri ve bütün dünyayı tedirgin etmeyecektir. Burada da bir aşamaya geldi. Türkiye, 4 saatlik uçuşla 67 ülkeye ulaşılabilen, 1,5 milyar insanın yaşadığı, 25 trilyon dolarlık ticaret hacmi ve 51 trilyon dolarlık gayrisafi milli hasılaya sahip bir coğrafyanın tam merkezinde bulunuyor. Ülkemizin, tarihi ipek yolundan modern ipek yoluna kadar, Çin'den çıkan bir yükün Londra'ya kadar gitmesi noktasında, hem Orta Koridor hem Kalkınma Yolu Koridoru noktasında birçok görevi var. Orta Koridor, demir yoluyla geçen ve 18 günde ülkemizi kat eden bir güzergah. İlerleyen zamanda Basra Körfezi'nden, ülkemize Kalkınma Yolu Koridoru gelecek. O da Avrupa'ya geçmiş olacak ve halihazırda 35 gün, kriz anında Ümit Burnu'ndan 45 gün olan seyahat süresini 25 güne kadar indirmiş olacaktır" dedi.
‘ÇİN İLE AVRUPA’NIN YÜKLERİNİN YÜZDE 30’UNU TAŞIMASINI PLANLIYORUZ’
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu, AK Parti hükümetleri döneminde ulaştırma ve altyapıya 300 milyar dolara yakın yatırım yapıldığını, bunun ekonomiye 1 trilyon dolara yakın etkisinin olduğunu ve yılda 1 milyon kişinin istihdam edildiğini belirterek, “Çin'den çıkan 'Orta Koridor', hangi güzergahları geçerek ülkemize geliyor ve buradan da Avrupa'ya gidiyor? Halihazırda işleyen bir koridorumuz var ama aynı zamanda da geliştirmemiz gereken bir koridordur bu. Bunun da 114 milyar dolarlık bir katkısı olacak ülkemize. Yine yaklaşık 150 bin insanımızın da istihdamına vesile olacaktır. İlerleyen zamanda Çin ile Avrupa arasındaki yüklerin yüzde 30'unu taşımasını planlıyoruz. Deniz yoluna göre 2 kat kısa, hava yoluna göre 4 kat daha ekonomik” diye konuştu.
'77 İL BÖLÜNMÜŞ YOLLARLA BİRBİRİNE BAĞLANIYOR’
Yaptığı sunumda, 2002’de 6 bin 101 kilometre bölünmüş yol olduğunu ve sadece 6 ilin bölünmüş yollarla bağlandığını ifade eden Bakan Uraloğlu, “Yaklaşık 8,5 milyon araç vardı. Bugün 32 milyonun üzerinde araç var ve bölünmüş yolu 29 bin 787 kilometreye çıkarmışız, 77 il bölünmüş yollarla birbirine bağlanıyor ve ortalama hız 2002'de 40 kilometre saatken bugün yaklaşık 90 kilometre saate gelmiş durumda." ifadesini kullandı. Türkiye’de 3 bin 796 kilometre otoyol ağı var ve bunun 2 bin kilometreye yakını AK Parti hükümeti döneminde yapıldı. Kuzey Marmara Otoyolu'nun bir parçası, Çanakkale Köprüsü'nü bağlayacak Kınalı-Malkara arasındaki otoyol, Antalya-Alanya arası, Mersin'de Çeşmeli-Kızkalesi arası, Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu ve Hatay'daki otoyol çalışmaları da sürüyor” şeklinde konuştu.
‘MARMARA BÖLGESİ DEĞİL TÜM TÜRKİYE TIKANIRDI’
Proje çalışmaları devam eden otoyollar da tamamlandığında Türkiye’nin 8 bin 500- 8 bin 600 kilometrelik bir otoyol ağı olacağını vurgulayan Bakan Uraloğlu, “Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün kendi kategorisinde en geniş tabliye açıklığında dünyanın en büyüğüdür. Düşünün, şu köprünün yapılmasına karşı çıkan insanlar vardı. Bugün büyük oranı ağır taşıt olmak üzere 155 bin araç geçiyor buradan. Bunu bir anda alın İstanbul trafiğine koyun, sadece İstanbul, Marmara Bölgesi değil, bütün Türkiye tıkanırdı. İleriyi görmek, tam da bu noktada kıymetli” dedi.
’48 SAATTE BÜTÜN ÜLKEMİZİ DEMİR YOLU HATTIYLA SEYAHAT ETMİŞ OLACAĞIZ’
Bakanlığın yap- işlet- devret projesi hakkında açıklamalarda bulunan Uraloğlu, "Bu projelerin yapıldığı tarihteki tutarı 51 milyar dolar. Eğer biz, onları bugün yapmış olsaydık 87 milyar dolara yaptırmış olacaktık. Demir yollarına 2002 yılından bugüne yaklaşık 3 bin kilometre yeni hat ilave edildi. Bunun 2 bin 251 kilometresi, yüksek hızlı demir yolu hattıdır. Projesi devam eden çalışmaları bitirdiğimizde aşağı yukarı 30 bin kilometre demir yolumuz olacak. Ülkemizin her tarafını da kapsamış olacağız ve 48 saatte bütün ülkemizi, yüksek hızlı demir yolu hattıyla seyahat etmiş olacağız” ifadelerini kullandı.
Hali hazırda işleyen aktif bir yüksek hızlı demir yolu hattı olduğunun altını çizen Uraloğlu, “Hattımız, Karaman'dan başlayıp Konya'dan İstanbul'a kadar, Sivas'tan başlayıp Kırıkkale'den İstanbul'a kadar giden bir hattımız var. 'Bu bize yetmeyecek.' diyoruz. İstanbul'dan Ankara'ya süper hızlı bir tren planlıyoruz, 350 kilometre saat hızla ve sadece 80 dakikada, bunu da hayata geçirmiş olacağız. Ankara-İzmir hattının bir bölümünü önümüzdeki sene, geri kalanını da 2027-2028'de hizmete açmış olacağız. Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep, Karaman-Ulukışla, Karadeniz'e gidecek hattımızda bir çalışma başlattık. İstanbul'da Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçecek demir yoluna bu sene ihale yaparak seneye başlayacağız. Karadeniz'de yine bir demir yolu projemiz var” diye konuştu.
‘ÖNÜMÜZDEKİ SENE 5G’Yİ KULLANMAYA BAŞLAYACAĞIZ’
Bu yıl içerisinde 5G ihalesinin yapılacağını açıklayan Bakan Uraloğlu, “Önümüzdeki sene 5G'yi akıllı telefonlarımızda kullanmaya başlamış olacağız. Akıllı ulaşım sistemlerini bütün ulaştırma sektöründe kullanıyoruz. Elektrikli araçlar, internet erişimli araçlar noktasında bir taraftan devam ediyoruz. Elektrikli araç sayısı 250 bine yaklaştı. Şarj soketi sayısı da 30 bini geçmiş durumda. Bu noktada da iyi durumdayız. Sosyal medyada yeterince meraklıyız; Instagram'da 58, YouTube'da 57,5, WhatsApp 52, TikTok 40, Facebook 35, X 20 ve LinkedIn'de de 19 milyon. Burada bir merakımız var ama burayı da disipline etme adına gerçekten gayretimiz var. Yasaklama zihniyetiyle değil doğru mecralarda ve platformlarda, doğru insanlar ve doğru bilgileri karşılaştırma gayretimiz var. Bu arada Baykar Grubu, Next'i de devreye aldı. Ben de orada paylaşmaya başladım. Hayırlı uğurlu olsun” dedi.