TEDMEM: Yeni bir salgın dalgasına karşı karar modeli geliştirilmeli
Türk Eğitim Derneği Düşünce Kuruluşu'nun (TEDMEM) koronavirüs tedbirleri kapsamında okulların açılmasına yönelik hazırladığı raporda, yeni bir salgın dalgası olması halinde okulların tekrar kapanması ve yeniden açılması için bir karar modeli geliştirilmesi gerektiği belirtildi.

TEDMEM 'Okulları Yeniden Açmak: Ne Zaman, Kim İçin ve Nasıl' başlıklı raporunda okulların açılmasına yönelik alternatifler, öneriler ve dikkat edilmesi gerekenleri sundu. Raporu, 'okullar ne zaman ve hangi koşullar altında yeniden açılabilir’, 'okullar hangi öğrenciler için yeniden açılabilir', 'okulları yeniden açmak için neler yapmalıyız' 3 ana başlığında toplayan TEDMEM, okullarını yeniden açan veya açmaya hazırlanan ülkelerin aldıkları tedbirlere de raporunda yer verdi. Okulların uzun süreli kapatılmasının aşılama, beslenme, zihinsel, sağlık ve psikososyal destek gibi okul temelli hizmetlerin sekteye uğramasına, yüz yüze iletişimin olmamasının ise, stres ve kaygıya sebep olabileceği belirtilen raporda, her türlü hareketin Sağlık Bakanlığı ve Bilim Kurulu'nun önerileri dikkate alınarak yapılması gerektiği kaydedildi. Okulların kapalı olmasının çocukların öğrenmesi üzerinde ciddi ve kalıcı etkileri olabileceğine vurgu yapılan raporda, "Okulların kapalı olmasının sebep olacağı kayıpları azaltabilmek için okulları bir an önce açmaya ihtiyaç var. Ancak okulların açılması kararının ülkenin COVID-19 ile mücadele için alınan sağlık tedbirleri ile uyumlu olması ve öğrencilerin, eğitim çalışanlarının, öğretmenlerin ve ailelerin sağlığını korumak için tüm tedbirlerin alınabilme ve uygulanabilme kapasitesine göre alınması gerekir" denildi.
'UZAKTAN EĞİTİMDE KAYIPLAR DAHA FAZLA OLACAKTIR'
Başlangıçta okul öncesi eğitim kurumlarının ve ilkokulların açılabileceği ifade edilen raporda, "Okul öncesi ve ilkokul kademesinde öğrencilerin uzaktan eğitim yoluyla öğrenmelerinde kayıpların daha fazla olacağı öngörülmektedir. Bu kademelerdeki öğrencilerin bağımsız çalışma ve kendi kendine öğrenme becerilerinin yeterince gelişmemiş olması ve gelişim özellikleri, onların yüz yüze eğitime olan ihtiyacını daha üst kademlere kıyasla görece artırmaktadır. Ayrıca bu yaş gurubu çocukların ebeveynlerinin çalışması halinde bakımları için okulların açık olması gerekmektedir. Çocuklarını okullara bırakan ebeveynler işlerine geri dönebilecektir. Küçük yaş grubuna ait okulların açılması, bu yaş gurubundaki çocukların enfekte olma veya virüs bulaşma riskinin daha düşük olduğuna dair bilgilerin de eğitime yansıması olarak görülmektedir. Danimarka ve Norveç okul öncesi ve ilköğretim kurumlarının açılmasına öncelik vermiştir" denildi.
'UZAKTAN ÖĞRENME FIRSATLARI GELİŞTİRİLMELİDİR'
Raporda, yeni bir salgın dalgası olması halinde okulların tekrar kapanması ve yeniden açılması için Bakanlık düzeyinde bir karar modeli geliştirilmesi gerektiği belirtilerek, şu ifadelere yer verildi:
"İkinci bir dalga olması halinde belirsizlikler ilk dalgadaki kadar olağan karşılanmayacaktır. El dezenfektanı kullanımı ve sağlık yetkilileri tarafından önerilmesi halinde uygun şekilde maske kullanımını temin edilmelidir. Uzaktan öğrenmeye yatırım yaparak, uzaktan öğrenme fırsatlarını geliştirilmelidir. Öğrencilerin okulların kapalı olduğu dönemde maruz kaldıkları endişeleri bilip öncelikle duygusal olarak uyum sağlamalarına odaklanılmalıdır. Öğrenme kayıplarını ve eksiklerini telafi etmekle birlikte, okulların kapalı olduğu dönem için her öğrencinin bir üst sınıfa geçmesini ve mezun durumda olanların mezuniyetini sağlayacak düzenlemeler yapılmalıdır. Öğretmenler için çevrimiçi mesleki gelişim, meslektaş koçluğu, birebir çalışma gibi yenilikçi yöntemleri kullanarak mesleki becerilerin geliştirilmesi ve kapasite geliştirme hızlandırılmalıdır. Dezavantajlı öğrenciler için eğitim öğretim süreçlerinde, içeriklerinde, materyallerinde ve sürelerinde uyarlamalar yapılmalıdır."





