Bakan Uraloğlu: Türkiye'siz güvenlik ve istikrar olmaz

Aliekber METE/ ANKARA, (DHA)- ULAŞTIRMA ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, "Türkiye, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde altyapı hamleleri, kriz çözme kabiliyeti, yapıcı diplomasisi ve güven inşa eden yaklaşımıyla jeostratejik bir barış ve güven adası haline gelmiştir. Bu nedenle, artık sadece 'Türkiye'siz koridor olmaz' demiyor, aynı zamanda 'Türkiye'siz güvenlik ve istikrar da olmaz' diyoruz" dedi.
TBMM Genel Kurulu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı'nın 2026 yılı bütçelerini görüşmek üzere Meclis Başkanvekili Tekin Bingöl başkanlığında toplandı. Genel Kurul'un açılmasının ardından CHP grubu toplantı yeter sayısı talebinde bulundu. Bunun üzerine Başkanvekili Bingöl, elektronik oylama başlattı. AK Parti grubu karara tepki gösterirken oylama sonucunda yeter sayısı bulunamadı ve birleşime 25 dakika ara verildi. Verilen aranın ardından Genel Kurul yeniden toplandı. Söz isteyen CHP Grup Başkanvekili Ali Mahir Başarır, "Teamüllerde bütçe görüşmelerinde yoklama istenmiyor ama bu bütçeyi savunmak için Sayın Cumhurbaşkanı gelmiyor. Sabah geliyoruz, 20 AKP milletvekili var. Bu olmaz. Bu, millete saygısızlık. Bu bütçeyi ben mi savunacağım? Ben eleştireceğim, onlar savunmak durumunda. Lütfen, bütçe görüşmelerinde saat 11.00'de Türkiye Büyük Millet Meclisi yeterli sayıya ulaşsın. Toplum nezdinde, ülke nezdinde kendileri küçük düşüyor" ifadelerini kullandı.
'KENDİ SUÇUNU İKTİDARA ATMAK ANCAK ÇARPIK BİR ZİHNİYETİN YANSIMASIDIR'
Ardından söz alan AK Parti Grup Başkanvekili Muhammet Emin Akbaşoğlu, küçük düşenlerin teamüle uymayanlar olduğunu belirterek, "Dolayısıyla aslında bütün AK Parti ve MHP grubunun burada olduğu gerçeği söz konusudur ancak CHP'nin Genel Kurul’da olup olmadığı yoklamadan anlaşılamamaktadır. Kendi suçunu iktidara atmak ancak çarpık bir zihniyetin yansımasıdır. Gerçekler nasıl tersyüz edilebilir ancak bu şekilde ortaya konabilir. Hakikat başka, iftiraysa bambaşkadır. Bunun kamuoyu tarafından bilinmesini arzu ediyoruz" diye konuştu.
'KAYIP AKP GRUBU ARANIYOR'
AK Parti ve CHP milletvekilleri arasında sataşmalar yaşanırken yerinden söz alan CHP Grup Başkanvekili Başarır, "CHP Grubu saat 11.00'de buradaydı, bakın, millet görsün, burada. Ama saat 11.00'de burada milletvekilinden daha çok bakan vardı. İnsan bir parça utanır. Bu bütçeyi kim savunacak? 86 milyonun bütçesini Meclise getiriyorlar, sabah milletvekilleri yok. Neredesiniz, neredesiniz beyler? Soruyorum, 86 milyon adına soruyorum: Neredesiniz? Kamera kayıtları ortada, Kayıp aranıyor, kayıp grup aranıyor, AKP Grubu aranıyor" dedi.
'YOK HÜKMÜNDE BİR GRUP VAR'
İki isim arasında tartışma sürerken AK Parti Grup Başkanvekili Akbaşoğlu, "CHP'nin Genel Kurul’da olduğu belli değil, şu anda yok hükmünde bir grup var. Sonuç itibarıyla, yoklamada olmayan, burada olduğunu iddia eden, çelişik bir grup var. AK Parti burada, yoklamayla bunu ispat etti" değerlendirilmesinde bulundu.
CHP'Lİ SÜMER KÜRSÜYE YAZAR KASAYLA ÇIKTI
Yaşanan tartışmaların ardından bakanlıkların bütçe teklifleri üzerine görüşmelere başladı. Bu bölümde söz alan CHP Adana Milletvekili Orhan Sümer, kürsüye yazar kasa ile çıktı. Sümer, "Sayın Bakan, (Yazar kasayı göstererek) bunu hatırlarsınız, geçmişte maalesef iktidarları yıktı, iyi bilirsiniz. Biz esnafa saygılıyız. Bu sembol olmuştu, esnaf artık yazar kasasını saklayamıyor, hediye olarak da saklayamıyor çünkü durum o kadar çok vahim ki esnaf kasasını hurdacıya götürüyor evine ekmek götürmek için; işte ticareti de, ekonomiyi de, Türkiye'yi de getirdiğiniz durum ortada" ifadelerini kullandı.
'AKILLI VE GÜVENLİK ENTEGRE ULAŞIMI SİSTEMLERİYLE DÜNYADA ÖNCÜ OLMAK İSTİYORUZ'
Siyasi parti temsilcilerinin bütçe teklifleri üzerine yaptığı değerlendirmelerin tamamlanmasının ardından Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, sunum yaptı. Uraloğlu, Türkiye'nin dört bir yanındaki 2 bin 3 şantiyede 235 bin kişinin istihdam edildiğini ve yatırım programındaki 2 bin 171 projenin toplam büyüklüğü ise 5,2 trilyon lirayı aştığını ifade etti. Bakanlığın 2026 yılı yatırım bütçesinin 571 milyar lira olduğunu belirten Uraloğlu, "Bakanlık olarak vizyonumuz açık ve nettir: insan ve çevre odaklı, akıllı ve güvenli entegre ulaştırma sistemleriyle, hızlı iletişim ağlarıyla dünyada öncü olmak. Ulaştırma ve lojistik ana planımız da tam olarak bu hedeflerin yol haritası niteliğindedir. Tüm ulaşım segmentlerini tek bir sistem olarak ele alıyor; verimlilik, güvenlik ve çevre hassasiyetini bir araya getiriyoruz. İklim kriziyle mücadeleyi ve net sıfır emisyon hedeflerini ulaştırma politikalarımızın temel ekseni olarak kabul ediyoruz" ifadelerini kullandı.
'ORTA KORİDORU GÜÇLENDİRECEĞİZ'
Bakan Uraloğlu, Türkiye'nin stratejik konumu nedeniyle lojistik dünyanın merkezi haline geldiğini kaydederek, "4 saatlik uçuş mesafesinde 1,5 milyar insanın yaşadığı ve toplam ekonomik büyüklüğü 55 trilyon doları aşan 67 ülkenin merkezinde yer alıyoruz. Bu avantajı doğru okumak, ulaşım ve iletişim stratejilerimizi küresel ölçekte bütüncül bir anlayışla planlamak zorundayız. Bugün, Türkiye'yi yalnızca coğrafi konumuyla tanımlamak artık kafi değildir çünkü Türkiye, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde altyapı hamleleri, kriz çözme kabiliyeti, yapıcı diplomasisi ve güven inşa eden yaklaşımıyla jeostratejik bir barış ve güven adası haline gelmiştir. Bu nedenle, artık sadece 'Türkiye'siz koridor olmaz' demiyor, aynı zamanda 'Türkiye'siz güvenlik ve istikrar da olmaz' diyoruz. Türkiye, yalnızca bir geçiş noktası değil Avrasya lojistiğinde istikamet belirleyen barış yanlısı ve istikrarlı bir merkezdir. Bu kapsamda Orta Koridoru güçlendireceğiz inşallah" diye konuştu. Uraloğlu ayrıca Türkiye'nin jeopolitik üstünlüğünü ekonomik güce dönüştüreceğini ve ticaretin rotasını tayin eden bir ülke haline geleceğini söyledi.
'KAMU-ÖZEL İŞ BİRLİĞİ MODELİYLE 39 MİLYAR DOLARLIK KARLI BİR YATIRIM BAĞLADIK'
Son 23 yılda ulaştırma ve haberleşme alanında yapılan projelerden bahseden Bakan Uraloğlu, şöyle devam etti:
"Kamu-özel iş birliği projeleri dahil yaklaşık 300 milyar dolarlık yatırımı hayata geçirdik. Bugün, dört sektörde tamamladığımız 71 kamu-özel iş birliği projesinin yatırım tutarının 51 milyar dolar olduğunu belirtmek isterim. Emtia fiyatlarındaki döviz bazlı artışlar esas alındığında, aynı projeleri bugün yeniden yapmanın bedeli 90 milyar dolardır. Şayet bu yatırımları sadece kamu bütçesiyle yapmaya kalksaydık bu projeler ya yıllarca gecikecek ya da hiç yapılamayacaktı Kamu-özel iş birliği modeliyle projeleri vaktinde hayata geçirdik ve ülkemize 39 milyar dolarlık daha karlı bir yatırım bağlamış olduk. Kamu-özel iş birliği bir yapım modeli olduğu gibi, aynı zamanda bir finansman modelidir. İstanbul Havalimanı, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu, Osmangazi Köprüsü, İstanbul-İzmir Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü gibi projelerimizin stratejik önemi bugün daha net bir şekilde ortaya çıkmaktadır. Kamu-özel iş birliği projeleriyle hayata geçirdiğimiz havalimanı projelerimizde garanti rakamlarını aşarak ülkemiz önemli gelirleri elde etmiş oldu. Bu kapsamda, bugüne kadar İstanbul Havalimanı, Antalya Havalimanı ve Esenboğa Havalimanı'ndan toplam 3 milyar 428 milyon Avro kira geliri elde ettik. Ayrıca, İstanbul ve Esenboğa havalimanlarından da son 1 yıl içerisinde beklenenden fazla yolcu gerçekleşmesinden dolayı 137 milyon Euro ilave gelir elde etmiş olduk. Böylece, kamu-özel iş birliği modeliyle havalimanlarımızdan hazineye yaklaşık 3,57 milyar Euro’luk katkı sağladık."
Bakan Uraloğlu ayrıca 2025 yılında ulaştırma, altyapı, haberleşme, lojistik alanlarında toplam yatırım tutarı 190 milyar lirayı bulan 44 projeyi tamamladıklarını dile getirdi.
'DÜNYANIN ÇEVRESİNİN 4’TE 3'Ü KADAR UZUNLUKTA BÖLÜNMÜŞ YOLU BİTİRDİK'
Bakan Uraloğlu, bölünmüş yol ağını 30 bin 14 kilometreye çıkardıklarını vurgulayarak, "Bu bahsettiğim rakamı biraz daha anlamak için, dünyanın çevresinin 4’te 3'ü kadar uzunlukta bir bölünmüş yolu bitirdiğimizi takdirlerinize sunuyorum. İnşallah, durmak yok, yola devam edeceğiz ve daha güçlü Türkiye'yi beraberce inşallah inşa edeceğiz. Bu bölünmüş yol ağımız ve otoyollarımız sayesinde 768 milyon saat, 2 milyar 520 milyon litre akaryakıt tasarrufunu da sağlamış olduk. Aynı zamanda 1 milyon yetişkin ağacın bir yılda temizleyeceği kadar, 6,3 milyon ton karbon emisyonunu da atmosferimizden bertaraf etmiş olduk. 8 bin 591 kilometre bitümlü sıcak karışım kaplamalı uzunluğumuzu 32 bin 708 kilometreye, 50 kilometre olan tüneli 838 kilometreye, 311 kilometre olan köprü ve viyadük uzunluğunu da 813 kilometreye yükselttik. Otoyolu ağımızı 3 bin 796 kilometreye çıkardık, 2028 sonuna kadar 4 bin 330 kilometreye de çıkarmayı hedeflemiş durumdayız. Avrupa Birliği ülkeleriyle kıyaslandığında, son 10 yılda otoyol artış hızında Avrupa'da 1'inciyiz; trafik güvenliğinde 100 milyon kilometre başına can kaybını yüzde 81 oranında azalttık" dedi.
'MOBİL VE GENİŞ BANTTA 97 MİLYON ABONE SAYISINI ULAŞTIK'
Haberleşme alanında çok önemli hamlelere imza attıklarını dile getiren Bakan Uraloğlu, "Mobil ve geniş bantta 97 milyon abone sayısına ulaştık, fiber altyapımız 638 kilometreye ulaştı. Siber olaylarda USOM kanalıyla, onun etkisiyle rol model ülke haline geldik. E-devlet uygulamalarında Avrupa'da ve dünyada gerçekten iyi bir sıraya geldik, Avrupa'da ilk 10 içerisindeyiz. Yine, geçen yıl TÜRKSAT 6A'mızı uyduya gönderdik, bu sene de hizmete alınmıştır. Böylece, bir hayali daha gerçeğe ulaştırmış olduk ve sırada da 7A var, onun çalışmalarına da başlıyoruz. Yerli ve milli mühendislerimizle, inşallah, bunu da gerçekleştireceğiz. Türkiye Yüzyılı'nı uzayda da taçlandıracağız. Buna söz verdik, inşallah bu sözümüzü de tutacağız, uzay, artık sadece bir hayal değil, orada bayrağımızı dalgalandıran, iz bırakan, üreten, söz sahibi bir ülke haline geldik. Bütünleşik hizmet anlayışının sahadaki karşılığını güçlendiren bir diğer stratejik adımımız ise ülkemizin haberleşme altyapısını yeni nesil teknolojilerle tahkim eden 5G sürecidir. Türkiye dijitalleşme yolculuğunda yeni bir sayfaya daha geçmektedir. 5G teknolojisini ülkemizde devreye alarak mobil iletişimde hız, kapasite ve hizmet kalitesini çağın gerekleriyle buluşturuyoruz. Bu geçişle birlikte iletişim hızımız yaklaşık 10 kat artmış olacak" değerlendirmesinde bulundu. (DHA)








