3 kiÅŸinin hayatını kaybettiÄŸi uçak kazasında havalimanı otoritesi asli kusurlu bulundu
3 kiÅŸinin hayatını kaybettiÄŸi uçak kazasında havalimanı otoritesi asli kusurlu bulunduÂ
![3 kiÅŸinin hayatını kaybettiÄŸi uçak kazasında havalimanı otoritesi asli kusurlu bulundu](https://image.dha.com.tr/i/dha/75/0x410/61d751d1470a9b2a6876c5b7.jpg)
OÄŸuzhan UYSAL/Ä°STANBUL, (DHA) - SABÄ°HA Gökçen Havalimanı'nda 2020 yılında meydana gelen ve 3 kiÅŸinin hayatını kaybettiÄŸi uçak kazasının yeni bilirkiÅŸi raporu dosyaya sunuldu. BilirkiÅŸi raporunda yapılan deÄŸerlendirmelerde 'Pist Sonu Emniyet Alanı'nın olmamasının önemli bir eksik olduÄŸu belirtildi. Raporda HEAÅž havalimanı otoritesinin olayın meydana gelmesinde ve kazanın etkisinin artmasında birinci derecede etkili olduÄŸu belirtilerek havalimanı otoritesi asli kusurlu bulundu. Raporda pilotlar ise tali kusurlu olarak deÄŸerlendirildi.Â
Ä°zmir-Ä°stanbul seferini yapan 177 yolcu ve 6 mürettebatın bulunduÄŸu Pegasus Havayollarına ait yolcu uçağının 5 Åžubat 2020'de pistten çıkması nedeniyle 3 kiÅŸi hayatını kaybetmiÅŸti. Kazayla ilgili yürütülen soruÅŸturma kapsamında dosyaya yeni bilirkiÅŸi raporu sunuldu.Â
GEREKLÄ° GÃœVENLÄ°K ÅžARTLARI SAÄžLANMADIÂ
BilirkiÅŸi raporunda Havaalanı Ä°ÅŸletme ve Havacılık Endüstrileri A.Åž. (HEAÅž) yönünden yapılan deÄŸerlendirmede, yaÅŸanan uçak kazasına iliÅŸkin iniÅŸ sonrası uçağın kazayı pist sonunda iniÅŸ takımları ve lastiklerinde oluÅŸabilecek küçük hasar ile atlatılabilecek iken ve kaza öncesinde Ulusal ve Uluslararası otoriteler tarafından 06 pist sonunda Pist Sonu Emniyet Alanı (RESA) olmamasının önemli bir eksiklik olduÄŸu belirtildi. RESA olmamasına raÄŸmen HEAÅž havalimanı otoritesi tarafından olaydaki uçağın güvenli bir ÅŸekilde inmesiyle ilgili gerekli güvenlik ÅŸartlarının saÄŸlanmadığı, pist dışı olunması durumunda kazanın etkisini azaltabilecek tedbirlerin zamanında ve gereÄŸi gibi alınmadığı belirtildi.Â
TESPÄ°TLER KAZADAN ÖNCE YAPILDI ANCAK BULÄžULAR KAPATILMADIÂ
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) yönünden yapılan deÄŸerlendirmede ise kazanın oluÅŸmasının asıl nedeni olan RESA ve acil durum eriÅŸim yollarının bulunmaması hususlarının, olay tarihinden çok daha önce belirlenmiÅŸ olduÄŸu, buna raÄŸmen söz konusu bulguların kapatılmadığının vurgulandı.Â
ÅžARTLARIN UYGUN OLMAMASINA RAÄžMEN PÄ°LOTLAR Ä°NÄ°ÅžE DEVAM ETTÄ°Â
BilirkiÅŸi raporunda pilotların uçağın havada olduÄŸu süreçte istikrarlı yaklaÅŸma ÅŸartları saÄŸlanmamış olmasına raÄŸmen iniÅŸe devam ettikleri, gözetimde olan pilot Ferdinand Pondaag'ın pisti pas geçmek için pilot Mahmut Aslan'ı ikaz etmediÄŸi ve “unstabil go around" çaÄŸrısı yapmadığı belirtildi. Raporda pilot Mahmut Aslan tarafından hatalı olarak speed brake'lerin pist içinde kapatıldığı ve manuel frenlemeye geç baÅŸlandığının altı çizildi. Speed brake'lerin kapatılmasından sonra ikinci pilot Ferdinand Pondaag'ın bu deÄŸiÅŸikliÄŸi gözlemleyerek “autobrake" ikazını yapmadığı ve bu ikaza raÄŸmen aksiyon görmediÄŸinde “I have control" ikazı ile frenlemeyi yapmadığı kaydedildi. Uçağın uygunluÄŸu, bakımları, pilotların lisans ve deneyimi, yorgunluk gibi konularda ise noksanlık olmadığı belirtildi.Â
GÖREVLÄ°LER AKSÄ°YON ALMAKTA GEÇ KALDIÂ
Hava trafik kontrolörlerinin kazanın meydana gelmesine etki eden bir kusurlarının olmadığı ifade edildi. Raporda, Hava Trafik Kontrolörleri/Kule operatörünün ve kaza esnasında görevli MTO görevlilerinin “pistin deÄŸiÅŸtirilmesi veya uçuÅŸ operasyonunun bir süreliÄŸine durdurulması hususunda aksiyon almakta" geç kaldıkları kanaatine varıldığı anlatıldı. Ayrıca uçak teknik probleminin bulunmadığı ve kaza sonrası teknik incelemelerde uçağın uçuÅŸa elveriÅŸli olduÄŸunun kesin olarak teyit edildiÄŸi de ifade edildi.Â
HAVALÄ°MANI ASLÄ°, PÄ°LOTLAR TALÄ° KUSURLUÂ
Bilirkişi raporunda yer alan teknik tespit ve değerlendirmeler sonucunda olayda ölüm ve yaralanmaların meydana gelmesinde hangi şüphelilerin kusurlu olduğu hususunda 2 heyet üyesi görüş bildirmedi. Diğer üyelerin verdiği görüşe göre ise HEAŞ havalimanı otoritesinin olayın meydana gelmesinde ve kazanın etkisinin artmasında birinci derecede etkili olduğu, dolayısıyla 'Asli Kusurlu' olduğu belirtildi. Pilotları Mahmut Aslan ve Ferdinand Pondaag ise raporda tali kusurlu bulundu. Dosyada bulunan belgelere göre Pegasus firmasının kusurunun olmadığı değerlendirildi. Hava trafik kontrolörlerinin, uçak üreticisi veya teknik bakım ekiplerinin de kazanın meydana gelmesine etki eden bir kusurlarının olmadığı raporda yer aldı.
Â