Geri Dön
Kurumsal Turkcell, 2023 yılı dördüncü çeyrek finansal sonuçlarını açıkladı

Turkcell, 2023 yılı dördüncü çeyrek finansal sonuçlarını açıkladı

Turkcell, 2023 yılı net karını 12,6 milyar TL olarak açıkladı.

Turkcell, 2023 yılı finansal ve operasyonel sonuçları ile 2024 yılı stratejik hedeflerini düzenlediği basın toplantısıyla açıkladı. 2023 yılında enflasyon muhasebesine göre düzenlenmiş sonuçlarına göre Turkcell Grubu’nun toplam gelirleri yıllık bazda yüzde 14,6 büyüyerek 107,1 milyar TL, FAVÖK yüzde 19,9 oranında artarak 43,9 milyar TL’ye ulaştı. Net kâr, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 82,5 artışla 12,6 milyar TL olarak gerçekleşirken toplam yatırım harcamalarının gelire oranı ise yüzde 21 oldu.

Turkcell, 2023 yılı finansal ve operasyonel sonuçları ile 2024 yılı stratejik hedeflerini ve yeni yatırım alanlarını açıkladı. Açıklanan finansal sonuçlara göre, 2023 yılında 1,6 milyon faturalı net abone kazanan Turkcell, 386 bin haneye daha uçtan uca fiber hizmeti götürerek ulaşılan hane sayısını 5,8 milyona çıkardı. Fiber abone sayısı ise 2,3 milyona ulaştı. Turkcell ekosisteminde yer alan TV+, BiP, fizy, lifebox, GAME+ ve dijital reklamcılık servisleri büyümenin lokomotifleri haline gelirken bu servislerdeki tekil ücretli kullanıcı sayısı yıllık bazda yüzde 9 artarak 5,6 milyona yükseldi. Turkcell Dijital İş Servisleri’nin gelirleri ise yıllık bazda yüzde 23 artarak 10 milyar TL’yi aştı. ARPU ise son çeyrekte yüzde 85 büyüdü. Şirket, 2024 yılı stratejik yatırım alanlarını; veri, enerji, siber güvenlik ve yapay zeka olarak açıkladı. 2024 yılında yatırımların gelire oranı ise yüzde 23 olarak hedefleniyor.

2024’TE YÜKSEK TEK HANELİ REEL BÜYÜME ÖNGÖRÜYORUZ

2023 yılı dördüncü çeyrek finansal sonuçlarını değerlendiren Turkcell Genel Müdürü Dr. Ali Taha Koç, iş alanlarının tamamında enflasyona rağmen güçlü bir performans sergilediklerini söyledi. Turkcell’in DNA’sında teknoloji liderliğini, yenilikçiliği ve girişimciliği barındırdığını belirten Koç, gerçekleşen bu yüksek performansın ARPU genişlemesi ve yeni abone kazanımları sayesinde olduğunu vurguladı. 2024 yılı hedeflerini reel rakamlar üzerinden verdiklerini söyleyen Ali Taha Koç, “Bu yıl FAVÖK marjını yüzde 42 oranında hedefliyor; veri merkezleri, yenilenebilir enerji ve altyapı yatırımları ile operasyonel yatırımların gelire oranını ise yüzde 23 olarak bekliyoruz. Enflasyon beklentilerimizi de dahil ettiğimiz planlara göre 2024’te yüksek tek haneli reel büyüme öngörüyoruz” dedi.

“TÜRKİYE YÜZYILINI DİJİTALİN YÜZYILI YAPMA HEDEFİYLE ÇALIŞIYORUZ”

Koç, sözlerini şu şekilde sürdürdü:

“Türkiye’nin dijital dönüşüm yolculuğundaki öncü konumumuzu daha da güçlendirme noktasında 2023 yılında da kararlılıkla ilerledik. Bu süreçte, teknolojik altyapımızı, bilgi birikimimizi ve yetkinliklerimizi; müşterilerimize kesintisiz ve kaliteli bir iletişim deneyimi sunmak için geliştirmeye devam ettik. Turkcell sadece bir ses ve data operatörü değil, Türkiye'nin dijital dönüşümünün lokomotifi, dönüştürücü bir güç. Bu gücü; sadece bağlantıyı sağlayan değil, üstün bir dijital deneyimi her platformda, günün her anında yaşatan bir şirket olmak ve ülkemizin milli menfaatleri için kullanıyoruz. Gelecek dönemde de teknolojik yeteneklerimiz ve inovasyon gücümüz sayesinde pazardaki konumumuzu güçlendirecek ve toplum için daha güçlü bir dijital gelecek ortaya koyacağız. Tüm çalışma arkadaşlarımızla birlikte Türkiye Yüzyılını Dijitalin Yüzyılı yapma hedefiyle çalışıyoruz.”

“TÜRKİYE’NİN LİDER TEKNOLOJİ ENTEGRATÖRÜYÜZ”

Türkiye’yi sadece teknoloji kullanan bir ülke değil, teknoloji üreten de bir ülke haline getirmek amacıyla çalışmalarını sürdürdüklerini ifade eden Ali Taha Koç, “Bizim için 30 yıldır her dönem, en başından beri Turkcell eşittir teknoloji. Türkiye’nin lider teknoloji entegratörüyüz. Tam da bu yüzden, bizim her yatırımımız, aynı zamanda ülkemizin dijital geleceğine de yaptığımız bir yatırım. Herkesi birbirine bağlamaktan, her şeyi birbirine bağlama çağına geçtiğimiz bu dönemde, ülkemizin teknolojiyi sadece kullanan değil, üreten bir konuma gelmesi için var gücümüzle çalışıyoruz. İnsanlarımız artık her yerde, her zaman en yüksek kalitede bağlantı istiyor. Turkcell olarak biz de bağlantı kurabileceğiniz her yerde olmaya devam edeceğiz” diye konuştu.

“DİJİTAL ÜRÜN VE SERVİSLER, SEKTÖRÜMÜZÜN TAŞIYICI KOLONLARI”

Turkcell ekosistemindeki markaların faaliyetlerinin başarıyla sürdüğünü vurgulayan Koç, “Dijital ürün ve servisler, sektörümüzün taşıyıcı kolonları haline gelmeye başladı. Stratejik önemde gördüğümüz dijital servislerimiz de finansallarımızı güçlü bir şekilde destekliyor. Bu başarı, şirket olarak dijital dönüşüm alanındaki liderliğimizi ve büyüme potansiyelimizi güçlendirerek devam ettirme yolunda bizi daha da cesaretlendiriyor” dedi.

4 ANA ODAK ALANI: VERİ, ENERJİ, YAPAY ZEKÂ VE SİBER GÜVENLİK

“Yolculuğumuzda 4 ana odağımız var: Veri, Enerji, Yapay Zekâ ve Siber Güvenlik. Bu dört odak, bizim 2024 ve sonrası hedeflerimizin, yatırımlarımızın da belirleyicileri olacak” diyen Koç, bu odakların birbiriyle iç içe olduğunu, dijitalleşen dünyada insanların ve nesnelerin ürettiği verinin, dünyanın en önemli hammaddesi haline dönüştüğünü ifade etti.

TURKCELL’DEN YENİ ŞİRKET HAZIRLIĞI

Veri merkezlerine 330 milyon Euro yatırım gerçekleştiren Turkcell, yeni bir veri merkezi şirketi kurmayı da planlarına dahil etti. Turkcell bu doğrultuda “hyper-scaler” küresel bir markayı Türkiye’ye getirmeyi hedefliyor. Turkcell; Gebze, İzmir, Temelli ve Avrupa olmak üzere 4 yeni nesil veri merkezine sahip.

Tier-3 Tasarım, Tesis ve Operasyonel Sürdürülebilirlik alanlarında uluslararası sertifikalara sahip ilk şirket olduklarını söyleyen Koç, veri merkezlerini 9 şiddetindeki bir depreme dayanıklı şekilde inşa ettiklerini belirtti ve “Turkcell dışında yerli/yabancı yaklaşık 4 bin şirketin verilerini sadece siber tehditlere karşı değil, doğal afetlere karşı da koruyoruz” dedi.

“SANAYİ DEVRİMİNİN İKLİM KRİZİNİ ‘TEKNOLOJİ DEVRİMİ’ İLE YENECEĞİZ”

Diğer bir odak alanlarının enerji kaynak yönetimi olduğunu söyleyen Koç, şu bilgileri de paylaştı:

“Telekom şirketleri olarak, Türkiye’nin 1 yıllık toplam elektrik tüketiminin yüzde 1’ini biz tüketiyoruz. Sürdürülebilirlik ve dünyamıza fayda açısından da bakıldığında bizlerin herkesten fazla bu alana eğilmesi gerekiyor. Biz bu alanı sosyal ve ekonomik sorumluluğumuzun bir parçası olarak değerlendiriyoruz. Bu yüzden her fırsatta ‘sanayi devriminin iklim krizini ‘teknoloji devrimi’ ile yeneceğiz’ diyoruz. Halihazırda sertifikalı yüzde 100 yenilenebilir enerji kullanıyoruz. Sadece yenilenebilir enerji tüketmiyor, aynı zamanda Turkcell Enerji şirketimizle yenilenebilir enerji de üretiyoruz. Bu yıl globalde 21 bin şirketin sürdürülebilirlik çalışmalarının ve sonuçlarının değerlendirildiği CDP (Carbon Disclosure Project/Karbon Saydamlık Projesi) İklim Değişikliği raporlamasında takdir edilen 353 şirket arasına ve ‘A’ listesine girdik. Bu bakımdan ülkemizin tek telekomünikasyon şirketiyiz.”

“HEDEFİMİZ, 2050’DE NET SIFIR ŞİRKET OLMAK”

Güneş enerjisi santrali (GES) yatırımlarına da son hızla devam ettiklerini ve Türkiye’nin değişik yerlerinde güneş tarlalarına 240 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını söyleyen Turkcell Genel Müdürü Ali Taha Koç; 2024 yılı sonuna kadar toplamda 2 bin 400 Greensite’ı devreye almayı hedeflediklerini belirtti. 2026 itibarıyla yeşil enerji kaynaklarından sağlanacak üretimle, Turkcell toplam elektrik ihtiyacının yüzde 65’ini karşılamayı planlıyor. Nihai hedefi ise 2050’de net sıfır şirket olmak.

“YAPAY ZEKÂ, BİR ÇAĞ DEĞİŞİMİ…”

Yapay zekayı bir tür çağ değişimi olarak nitelendiren Koç, “Yapay zekâ ile yapılabileceklerin sınırı olmadığını göreceğimiz bir dönemin başlangıcındayız. Bu nedenle yapay zekâ gündemini bir tür ‘çağ değişimi’ olarak değerlendiriyor, inovasyonu teşvik etmek ile toplumsal faydayı önceliklendirmek arasında titiz bir denge kurmayı amaçlıyoruz. 2024’te tüm sektörlerde öncelikli gündemin yapay zekâ olacağını bekliyoruz. Üretken yapay zekâ, nesnelerin interneti, doğal dil işleme teknolojisinin gelişimi gibi katlanarak büyüyen alanlar, endüstrileri dönüştüreceği gibi sosyolojik etkileriyle de herkesin gündeminde olmaya devam edecek. Turkcell olarak, yapay zekâ çözümlerini şirket operasyonlarımızın her alanına etkin bir şekilde entegre ederken yapay zekânın etik kullanımını gözeterek gerekli aksiyonları alıyoruz” dedi.

“ÜLKEMİZİ DAHA PARLAK BİR GELECEĞE TAŞIYACAĞIZ”

İlerleyen dönemlerde hem çevresel hem de sosyal sürdürülebilirlik adına yerine getirecekleri çalışmalarla, geleceği şekillendireceklerini belirten Koç, şu ifadelerde bulundu:

“Her adımımızı milli menfaatleri göz önünde bulundurarak atıyoruz. Bugüne kadar 1036 tescilli patent geliştiren bin 500’den fazla Ar-Ge mühendisimizle yeni teknolojiler üretiyoruz. 5G, 6G, uydu iletişimi, kuantum teknolojileri gibi globalde gündemde olan yenilikleri ülkemizde önce biz gündeme taşıyor, geliştiriyor, uyguluyoruz. Fiberden bulut sistemlere, karasal olmayan ağlardan Sabit Kablosuz Erişime (FWA) kadar geniş bir yelpazede, daha akıllı, daha uyumlu ve daha uygun maliyetli ağları oluşturmanın yolları üzerinde çalışıyoruz. Bu bakımdan uydu iletişim teknolojileri de radarımızda. Cep telefonu sinyalleriyle ulaşılamayan bölgelere, uydu teknolojileriyle kapsama getiren yeni bir oyun planımız var. Türkiye'nin kablosuz bağlantı teknolojileri alanındaki yolculuğunu şekillendirmek için test çalışmalarına da başladık.”

SİBER GÜVENLİKTE HEDEF, GLOBAL ARENA

Turkcell aynı zamanda siber güvenlikte global oyuncu olma amacıyla yeni nesil savunma merkezleri ve katma değerli servislerle çeşitlendirmeyi planlıyor. Turkcell’in bu alandaki ana hedefi ise yeni nesil teknolojileri kullanarak yapay zekâ destekli ve değer katan inovatif ürünler geliştirmek. Etkin iş birlikleriyle yerli ürün ve servis firmalarına destek olup yatırım yaparak birlikte global pazara çıkmak da yol haritasında yer alıyor.

Şirketin 2024 yılı dördüncü çeyreğine ilişkin diğer finansal çıktıları ise şu şekilde oldu:

“TV+’ın IPTV müşteri sayısı 1,4 milyona erişti. Turkcell Dijital İş Servisleri’nin gelirleri yıllık bazda yüzde 23 artarak 10 milyar TL’yi aştı. Özellikle veri merkezleri gelirleri yüzde 61’lik büyümesi ve bulut servisleri büyümesi yüzde 50 ile bu büyümeyi destekledi. Bugüne kadar sistem entegrasyon ve yönetilen hizmetlerde 3 bin 500’ü aşkın proje sayısına ulaşılırken, 2023 yılından sonra gelire dönüşecek olan projelerin kontrat değeri 3,1 milyar TL oldu.

Techfin odaklı hizmetler sunan Financell, Paycell ve Wiyo şirketleri 2023 yılında da faaliyetlerini başarılı bir şekilde sürdürdü. Bireysel ve kurumsal müşterilerin finansman ihtiyaçlarına göre ürün portföyünü çeşitlendirmeye devam eden Financell bugüne kadar 7 milyon tekil müşteriye ve 40 milyar TL kredi hacmine ulaştı. Financell’in kredi portföyü 6,2 milyar TL’ye yükselirken, yeni ürün, projeler ve faiz oranlarının artışı ile yıllık bazda gelirleri de yüzde 28 büyüyerek 2,4 milyar TL olarak kaydedildi. Paycell yüzde 29’luk bir artışla gelirlerini 2,2 milyar TL’ye taşıdı. Hızlı ve güvenli ödeme çözümleri sunan Paycell’in geniş ürün portföyüyle 2023 yıl sonunda kullanıcı sayısı 8 milyon oldu.”